SCALESWORK

Build with Satisfied

Responsive Ads Here

Jumaat, Ogos 10, 2018

TARIK CAHAYA SEMULAJADI KE DALAM RUMAH




Waktu siang adalah waktu kita menggunakan tenaga cahaya semulajadi berkadar minimum. Di Malaysia, walaupun kita menikmati cahaya matahari yang banyak, tetapi ada segelintir lagi unit kediaman yang tidak mendapat bekalan cahaya matahari yang mencukupi di siang hari disebabkkan oleh pelbagai halangan
.
Jom min kongsikan dengan korang…
.
Maksimumkan ketinggian Tingkap :
Tahukah korang ketinggian tingkap adalah 7 kaki tinggi. Sebaiknya korang cari lah kediamaan yang dibina dengan bukaan tingkap yang lebar supaya cahaya mudah masuk kedalam rumah korang. Cahaya matahari yang banyak ini membuatkan sirkulasi udara mudah masuk ke dalam rumah korang. Ini mejimatkan kan lagi penggunaan eletrik rumah korang.
.
Alihkan segala halangan di tingkap :
Jika kediaman korang mempunyai langsir terlalu tebal, seeloknya korang gantikan langsir yang yang berwarna cerah supaya cahaya mudah masuk ke kediaman korang.
.
Lebihkan masa di luar rumah :
Jika korang banyak lebih masa di dalam rumah, apa kata korang lebihkan masa pulak di kawasan luar rumah untuk mendapatkan cahaya matahari yang secukupnya seperti lepak di balkoni atau duduk di luar rumah memberi makan ikan kena keluar \ kawasan rumah korang mempunyai kolam . Korang perlu ingat kulit kita ini perlukan cahaya juga.
 .
Penggunaan Cermin besar :
Korang juga boleh guna cermin yang besar sebagai trick untuk mendekorasikan rumah korang. Aturkan secara strategik lokasi untuk meletakkan cermin kerana apabila cahaya matahari masuk ke dalam rumah korang, ia akan memantulkan sekaligus menerangkan ruang rumah korang.
.
Naik taraf perabot :
Perabot yang besar dan tinggi menghalang pengcahayaan masuk ke dalam kediaman rumah korang. Oleh itu elak letak perabot rumah korang  dekat dengan tingkap.
.
Diharap panduan ini dapat membantu  korang untuk memaksimumkan pengcahayaan masuk kedalam rumah korang.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan